2023-08-20

Norge, Norge det är ett härligt land!

Tillbaka igen efter en fantastisk resa i Norge. Jag känner att det kommer att ta lång tid att smälta allt det jag har fått vara med om.

Människorna

Jag har fått resa med ett gäng nya och gamla vänner, så hjälpsamma och positiva hela bunten. Min rumskompis TS och jag har rest tillsammans förr, vi har trevligt tillsammans.

Här är vimmelbilder från veckan. En av damerna, hon i mitten längst ned, var kanske lite stel, men de andra är det fart på!

Vi har träffat på så hyggliga norrmän också: guiden i Bergen och kyparen på restaurang Bryggeloftet är bara några av dem. För att inte tala om vår egen reseledare Anders Lien! Han är guld värd!

Naturen

Jag hade tagit med mig pappas gamla nötta karta över Norge från 1973. Den hjälpte inte så värst. Serptentinvägarna var i många fall ersätta av tunnlar, tack och lov.

Vi tog oss fram genom gröna dalgångar. Efter ovädret Hans härjningar så hade floderna svämmat över alla bräddar. I flodfåran kunde man se flytande höbalar och träd. Men bussen kunde komma fram utan större avvikningar från den rätta vägen.

Ibland befann vi oss ovanför trädgränsen, som här vid Jotunheimen då vi intog dagens lunch med utsikt över glaciärer och fjälltoppar. Härifrån Norges Tak fick vi förstås ta serpentinvägar ner, lite killade det allt i magen.

Här åker vi längs Sognefjorden, så gudomligt vackert!

Och här åker vi tåg på Flåmbanan, en av världens vackraste tågresor enligt Kunskapskanalen.

Kulturen

I Lom besökte vi stavkyrkan från 1100-talet. Den unga guiden visade oss på inristade runor och drakhuvuden högt under bjälkarna i taket. Under predikstolen hade en rik änka mutat in sig i ett eget litet bås. Hon ville väl visa församlingen att hon var förmögen och betydelsefull.

Bergen gav oss en härlig känsla av storstad och kultur. Den duktiga guiden gav oss historiska tillbakablickar. Hon berättade om Hansatiden, då tyska handelsmännen drev handelshus vid Bryggan, om tiden då Bergen var Norges huvudstad, om alla bränder som härjat i staden, om den förskräckliga explosionen då ett fartyg lastat med sprängämnen detonerade i hamnen. Hon hade en hög och klar röst, men ibland överröstades hon av måsarna och av en enveten, högljudd sopbil som borstade gatorna var vi än stod.

Maten

Ja inte kan vi klaga på maten, heller. Vi åt bussluncher i det fria, som Ingalill från Karlstad fixat, vi åt av dignande buffébord på hotellen, vi åt Rallarsoppa på Vatnahalsens högfjällshotell, tvårätters lunch på Schysskroa i Gol, goda pannbiffar i Grums, vi åt fiskekakor och brunost och våfflor. Mätta blev vi, den saken är klar!

Jo, som sagt. Det är en hel del att smälta efter en sådan här fantastisk vecka!