2023-08-27

Hjärngympa

Sommarens sista ros? Den utplanterade krukrosen blommar så vackert i rabatten. En droppe från gårdagens heldagsregn glänser som en diamant bland kronbladen.

Idag skiner solen och Maken och jag ska snart bege oss till vår gode vän A i A-sund. Där vankas det lunch, prat om sommarens alla äventyr och om vi hinner med, ett parti Alfapet.

Det är nyttigt med lite hjärngympa då och då. I torsdags deltog två av mina vänner och jag i frågesporten Hjärnkoll, i SPFs regi. Uj, uj så svåra frågor. Vad sägs om:

  • Vem fick Augustpriset i Skönlitteratur 2022? 
  • Hur många kasus finns det i latin?
  • Vem fick nobelpriset i fysik 1901?
  • Vad heter strålbenet på latin?
  • Hur mycket är en googol?
  • Vad är en person som har kinesofobi rädd för?
  • Vad heter den helikopter som skickades till Mars 20 juli 2020?

Dessa, plus 38 frågor till, fick vi svara på under sammanlagt 45 minuter. Det var 13 lag som deltog och vi placerade oss i mitten. - Det här var kul! Det får vi göra om, sa B-I.

Foto från Sydnärkenytt


3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tur att du inte hade mig med i ditt lag!!!

Maggan sa...

Bloggblad: Jag tror säkert att du hade bidragit med mycket! Men visst blev man lite förskräckt vid första anblicken!

epsilon sa...

Vilka svåra frågor. Kan bara en av dem och hade gissat fel på den om latinet. E-M kunde den!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...