2010-04-01

Koll på läget

Jag funderar över ordet chatta, från engelskans chat. Det är nog så att det svenska ordet tjata (eller tjöta på göteborgska) kommer därifrån. Jag chattar gärna med min svärdotter och mina söner, men jag tjatar nog inte så mycket. Det är skönt att kunna ge ifrån sig ett livstecken när man sitter i datorskärmens sken. Vi kan enkelt byta några ord och reflexioner om det som hänt under dagen via MSN.
Maken chattar med släktingar i Canada och ibland kopplar de på webkameran och kan titta varann i ögonen och höra rösten och skrattet över Skype. Victoria från Azerbadjan håller kontakt med sin älskade dotter, som har slunkit in på ett internetcafé i Baku.

Genom bloggandet håller vi kontakt, nya och gamla vänner. Vi är med i varandras liv på något sätt, fast många mil skiljer oss åt ibland.

Jag trivs bra här hemma i bloggborgen, men är inte så begeistrad i FaceBook. Den gör mig yr i mössan och jag känner mig stum när jag ska klämma ur mig ett svar på frågan: Vad gör du just nu? Visst är det roligt när det dyker upp människor från det förflutna, men det är en aning krystat att få frågan om man vill bli vän med sin egen man!

Geni heter ett forum där vi har samlat släkten. Där hjälps vi åt att bygga släktträdet och där håller vi ordning på födelsedagar och andra tilldragelser.
Stay Friends är ytterligare ett forum där det dyker upp klasskamrater och andra bekanta. Nu senast påstod en studentkamrat, som till det yttre påminner om Sven-Bertil Taube, att det faktiskt är dags att fira 40 års jubileum.

Birthday.se håller reda på hur gamla vi är och på Hitta.se kan du via kartor och gatuvyer praktiskt taget knacka på dörren hos dina bekanta.

Den här utvecklingen är både rolig och lite skrämmande på samma gång.

Nu har jag tio lediga dagar framför mig och imorgon blir det förmodligen svanspaning. Det är så skönt att komma ut i friska luften och känna den där första aningen av vår.

God Natt!

2 kommentarer:

em sa...

Goderafton,
Jag nöjer mig med e-post och bloggen, de andra ställena har jag inte fattat vitsen med - för att inte tala om hur trevligt det är med "riktiga" brev!

Så här säger NE:
tja`ta verb ~de ~t
ORDLED: tjat-ar
SUBST.: tjatande; tjat
• ständigt (och tröttande) tala om eller framhålla samma sak som kan vara en upplysning, ett krav, en förmaning etc. {SYN. traggla} {→gnata}: om de bara ~de tillräckligt länge skulle föräldrarna nog ge med sig; man är tvungen att ~ på henne för att få henne att lyda
BET.NYANS: med tanke på enskilt yttrande i en serie sådana åter tala om ngt välkänt som man redan flera gånger framhållit: nu ~r jag, men så länge du inte gör som jag säger...
KONSTR.: ~ (på ngn) (om ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1912; trol. bildat genom sammanblandning av käbbla och gnata

g'natt
Margaretha

Maggan sa...

Hej Margaretha!
Tack för utvecklingen av ordet tjata. Ja visst är det härligt med riktiga brev. Det får jag ibland, speciellt av min syster i Göteborg som inte är datoriserad. Mail är också väldigt praktiskt. Tänk när jag skickade telex på jobbet. Puh!

Margareta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...