2019-03-11

Sirener, jazz och kyrkklockor - hört i Stockholm

Ovan: Seminarium på ABF-huset, Skog av kranar vid Sergels Torg, Nedan: Em njuter av inbakad hummersoppa, Vi åkte rulltrappa på NK upp, upp, upp och ner igen, Jag på Grand Café med en juice i min hand

Fyrtiotalsjazz på högsta volym och sorl mötte oss i lobbyn på Hotel Haymarket när vi checkade in i fredags kväll, Em och jag. Vi fick köa i receptionen och vackert vänta på vår tur, men sedan fick vi våra nyckelbrickor. Eftersom det var den internationella kvinnodagen fick vi också varsin ros! Snygg gest!

Vilket häftigt hotell, inrett i det gamla varuhuset PUB vid Hötorget, och vilket häftigt rum!


Inte utan att man kände sig som en stjärna på turné.


Lördagen ägnades främst åt ett seminarium, anordnat av Tidningen Skriva och Lilla Piratförlaget, vars VD Erik Titusson är uppväxt i Laxå. Jag var sekreterare åt hans pappa Birger en gång i tidernas begynnelse. Seminariet handlade om barnboken och dess tillblivelse. Vi fick många tips av förläggarna och barnboksförfattarna och jag antecknade flitigt. Vem vet, det kan kanske komma till nytta någon gång.


På söndagen kollade vi in vårnyheter och handlade till och med. Fast på NK blev det bara fönstershopping.

Klockan 11 satt vi i godan ro på Grand Café vid Kungsträdgården med varsin juice och kollade in folklivet utanför medan klockorna i Jakobs kyrka ringde in till söndagsgudstjänst.

Samtidigt, inte långt därifrån, exploderade en SL-buss när den körde in i Klarabergstunneln. Det blev en kraftig smäll och rökutveckling när bussen brann upp. Tur att den inte var i trafik. Vi såg rester av röken utan att förstå vad det var, men fick höra ryktet i lunchkön på hotellet senare. Sirener hördes titt som tätt under hela helgen, men det är ju vardagsmat för en Stockholmare.

Nu är vi tillbaka i vardagslunken igen, Em på sitt jobb och jag som ska medverka på Senior-Vetarna om några timmar. Får jag be om några hållna tummar?


4 kommentarer:

Emma sa...

Undra hur barnperspektivet "hålla tummarna" lyder ��
Tack för en väldigt trevlig helg!
/från en anka till en annan ☺️

Maggan sa...

Kram på dig, Em! Det var en väldans trevlig utflykt vi hade!

epsilon sa...

Vilken trevlig utflykt och vilket hotell!
Erik T minns jag från den tiden de bodde här,
Ingrid,hans mor och jag var arbetskamrater
och jag var hans klfst innan de flyttade till Zürisch.
Då trodde nog många att han skulle bli ingenjör som sin far.
Å så ser vi fram mot att du skriver en barnbok!

Maggan sa...

epsilon: Erik var lång som sin far och hade drag av både mor och far. Skötte seminariet alldeles utmärkt.Pratade med honom på bokmässan 2017 och han minns Laxå med glädje.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...