2019-03-05

Svartvita TV-minnen och röd medborgarappell


Drar mig till minnes hur det var när TV-apparaten kom till byn. Då bodde vi i Västerås i ett litet villaområde, där de som jobbade på Svenska Metallverken och ASEA bodde. De första som hade TV var familjen Lundberg, några kvarter bort. Dit vallfärdade vi ungar för att se på barnprogrammen. Jag minns speciellt ett avsnitt av Måndagsjournalen som leddes av Per Falkman. Det handlade om laviner och lavinhundar, hur människor begravdes under snön. Jag blev så chockad att jag vacklade omtöcknad hem. Jag var ett känsligt barn!

Vår familj fick TV 1958. Pappa överraskade oss och kom hem med en stor låda, Jag trodde att det var leverans från Sanddahls Livs, men blev jätteglad när jag förstod vad det var. En televisionsapparat!!


Då samlades grannbarnen hos oss istället. Vi satte oss tillrätta och räknade ner när testbilden visade sig. Sedan gissade vi om det skulle bli en manlig eller kvinnlig hallåa. Olle Björklund, Maud Husberg var några tidiga hallåor.


Det första barnprogrammet jag såg på vår TV var Sotlugg och Linlugg! Så spännande jag tyckte att det var:


Andra tidiga program var Andy Pandy och Felindaskolan. Mamma pysslade gärna tillsammans med oss systrar och av Felinda och Brita Schlyter fick hon många tips på vad man kunde göra. Jag kommer speciellt ihåg kasperdockorna vi gjorde av papier maché.


Ja, så gick det till i farmors barndom, förstår ni mina kära barnbarn!

Min syster och systerson har besökt det återöppnade Röhska Museet i Göteborg och hittade där en affisch från Laxå 1931: Samling vid Laxå station för avmarsch mot Lassåna och demonstration mot våldsdåden i Ådalen.


Möten upp mangrant! Skyllbergs Musikkår medverkar!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...