2019-03-31

Vårspaning i närområdet


Det är söndag och solen skiner. Visserligen är det ganska kyligt, men solen lockar oss ut. Vart ska vi åka? funderar vi. Trystorp kanske? Men så bestämmer vi oss för att pröva cafét och kafferosteriet i Sannerud samtidigt som vi kan ta en runda i Tivedens Nationalpark.


Mitt i det gamla missionshuset som förvandlats till café står en sotsvart mackapär, själva kafferosterimaskinen. Vi beställer kaffe med våffla och sätter oss bekvämt på balustraden. Bakom oss hör jag en man säga: - Det var den godaste paj jag ätit, när han tagit en tugga av dagens quiche. Jag börjar fundera om jag skulle ha tagit en paj istället, när våra våfflor bärs ut. Och sedan känner jag mig väldigt nöjd med mitt val ändå. Våfflan smakade nämligen alldeles utmärkt.

Vi gjorde en rejäl runda i Tiveden på smala, leriga vägar, upp och ner i backarna, längs bläckblå sjöar kantade av ståtliga furor, Tussilagon blommade i dikeskanten.Här och där såg vi spår av vildsvinens framfart.

Och då seglar en bild in i mobilen:


Hade vi valt Trystorp som utflyktsmål idag, hade vi träffat på dessa raringar. Där fanns både blåsippor och några vitsippor med, skrev Pe. Attans, men det får bli en annan gång.

Härligt med våren!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...