2020-06-12

Utläst

För några månader sedan köpte jag för tio kronor på Kupan boken Elida från Gårdar av Irja Browallius. Nu har jag precis läst ut den.

Jag var lite nyfiken, eftersom jag hört att författarinnan skrev om Närke. Nu läser jag att hon faktiskt bodde några år i en flygel till Laxå Herrgård, alltså bara ett stenkast från den lilla galliska byn, där jag bor.

Boken är späckad av gammaldags Närkedialekt, vilket gör den något svårläst. Här ett smakprov:

- Och så säger di, att änskönt um en har bett och bönat er um dä, så ska ni ha sajd, att en får göra va en vill, men helst skulle en göra dä ogjort.

- Ockna ha sajd dä?

 - Dä lä Eleseus förståsch, han ä som han inte vure kloker.

Idag blev det en riktigt lång promenad med grannen MÅ. Vi gick på barrdoftande skogsstigar, under raka tallar, under stundom på okända djurstigar omslutna av blommande skvattram. Det fläktade skönt, bra för mig som inte är så tränad (än).

Trevlig helg!

2 kommentarer:

epsilon sa...

Men bodde hon här! Hade ingen aning om det. Ska googla, vet inget om henne. Lånar gärna den boken av dig.

Maggan sa...

Epsilon: du får gärna låna boken. Om du klickar på länken i mitt inlägg så ser du också att hon var lärarinna i Glottra (vid Svennevad).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...