2022-06-14

Sommarsöndag rik på kontraster


Igår samlades vi, ett gäng "röda västar", nere vid den gamla klosterruinen för att ha sommaravslutning på vårt jobb på Röda Korsets Kupan. Efter midsommar kommer vi endast ha öppet en dag i veckan, onsdagar, och då bara mellan 10.00 och 13.00. 

Söndagen blev en fullmatad dag för min del. Jag var uppe med tuppen för att äntra en buss som avgick 7.30 från Casselgården. Målet med resan var Strängnäs, där Camilla från kyrkan skulle invigas till diakon. Den imponerande domkyrkan tornade upp sig mot den blå himlen. 

Strängnäs domkyrka och Susanne

Domen var lika imponerande inuti. Vi var tidiga, så vi hann vara med om förberedelserna och såg genomgången som biskopen höll med dem som skulle vigas till präster och diakoner.

Vi bara förbereder oss
När klockorna ringde in kl 11.00 startade den långa processionen med korset, ljus, kören, kyrkvärdar, präster, adepter, en ljusblå biskop och en tegelröd biskop emiritus. Allt var mycket festligt och högtidligt och när ungdomarna i kören sjöng Rutters The Lord bless you under nattvarden, då reste sig håret på mina armar. Det var så vackert! Jag kände att jag var med om ett märkvärdigt ögonblick.

Camilla blev invigd. Här står hon bredvid vår härliga biskop Johan och tar emot gratulationerna.

Men än var dagen inte slut. Jag hann med ännu en kyrka, nu den gamla, vackra kyrkan i Älgarås i Västergötland. En söndagskväll i juni är det tradition att hålla en psalmsöndag där med bl a Tivedspôjkera. 


Det blev körsång, allsång och solosång (av Per Nordin) och spelmännen spelade så det vackra taket nästan lyfte. "Han har öppnat pärleporten, så att vi kan komma in."

Här står Jessica och Maggan utanför pärleporten i Strängnäs

Ja jisses, vilken dag! Rik på kontraster och intryck. Jag sov gott den natten.



2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har bara varit på en enda prästvigning, trots att jag känner så många präster och har ett par kusiner som är prästvigda. Det var i Härnösands domkyrka, och verkligen en mäktig upplevelse.

Maggan sa...

Hej Bloggblad! Tack vare ditt inlägg om kommentarer hittade jag den här från dig till slut. Plus lite spam också. Krya på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...