2023-06-03

Rundturer, d v s road trips, med mina vänner


Ja, nu blommar det även i trädgården. Löjtnantshjärtana är så ljuvliga, men blommar fort över. Så är det även för gulltörel som skuggar klematisens fötter. 

Idag rustar jag hemmavid. Vi ska få några omgångar efterlängtade gäster. Men annars om dagarna har jag levt loppan med mina vänner. 

I torsdags blev det en tur norrut på drumlinen igen. Jag hade bilen full med damer för jag ville visa dem den mysiga boutiquen Madame La Gård. 

När vi klev in i den lilla ombyggda lagården upptäckte vi att vi minsann inte var de enda från Laxå som hittat dit denna dag. Där stod nämligen tre vänner till som också var på rundtur i länet.

Jag klev inte tomhänt ut ur butiken, denna gång heller. En blå sommarklänning föll mig i smaken och tillsammans med en vit bolero från Mathildas blev det riktigt fräscht, det såg jag när jag sedan provade hemma. En läcker "outfit", skulle jag kunna konstatera.

Lunch blev det hos en annan tant, Tant Grön, bakad potatis med Skagernröra toppad med viol. Vi gjorde oss ingen brådska. Vi hann knalla omkring i trädgården och i växthuset innan vi avslutade med en glass i solen. 

Hemvägen gick via Valåsen och Kosia, där jag framlevde några år på 70-talet. Eller som man säger idag: Det var mina hoods där jag hängde förr. 

Dagen därpå åkte jag söderöver, då i sällskap av min vän Ve. Till slut hamnade vi på Stöökagatan i Askersund på Borgmästarinnans Café. Stackars borgmästarinnan! Det var hur stökigt och besvärligt som helst att ta sig fram till henne. Gatan var uppbruten på flera ställen och en grävskopa mullrade och väsnades och dränkte allt eventuellt fågelkvitter. Men inne på caféer var det lugnt (ovanligt lite folk) och mandelkakan var gudomligt god!

Ha det så gott tills vi hörs igen!





1 kommentar:

Svärdottern sa...

Vilken mysig dag! 😊

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...