2010-08-14

Jag - en månskensbonde


Jag stod länge emot. I månader rynkade jag på näsan åt inbjudningar att bli granne. Men till slut föll jag till föga och accepterade. Jag hade väntat så länge att vissa av mina nya grannar ledsnat och lagt ner.

Men sedan satte jag igång och blev så småningom en inbiten månskensbonde. Jag går upp tidigt och mjölkar korna. Jag skördar grönsaker och plockar frukt från mina fruktträd. Det är mycket tråkigt när skörden vissnar, så det vill jag undvika. Jag har skaffat mig en liten röd traktor som jag plöjer med, så numer nickar jag igenkännande när jag ser traktorer på Närke-slätten. Jag känner viss samhörighet.

Men jag blir aldrig någon storbonde. Småskalighet är det som gäller för mig i de flesta sammanhang. Även när det gäller den lilla restaurang som jag just har öppnat på inrådan av min svärdotter.

- Har hon blivit alldeles tossig, undrar ni nog vid det här laget. Och det kan man nog påstå, men min bondgård och min lilla restaurang finns bara i cyberspace. Jag är en farmarflicka och restaurangchef, fast bara på låtsas!

Dagen idag:

... ska vi på utflykt

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...