2010-08-28

Marknadsskoj och kronärtskockor

Sannerudsmarken, en given begivenhet sista helgen i augusti. Oxen Sixten var där, Birgitta var där och minsann var inte lokalreportern Björn där också! (Vid pilen!) Lilla Hjärtat ömmade för att kaninerna hade vatten. Hon fick en rolig mössa, grön med stora svarta prickar. Annars blev det plastpåsar (som vanligt!), folie, kaffefilter, körsbärssylt, T-shirts, lakritsremmar och en bukett astrar.

Väl hemma från marknadsbesöket kokade vi kronärtskockor och åt med skirat smör och salt. Svärdottern hade aldrig smakat förut och rynkade lite lätt på sin lilla näsa. Hon var inte jätteförtjust. Men alla är vi barn i början. Jag minns när jag åt surströmming för första gången. Maken kom ju från Norrland och hade som tradition att äta dessa sura fiskar. Det var väl inte så att jag jublade första gången, men nu tycker jag att det är riktigt gott. Det till och med vattnas i munnen på mig.

Nu snusar Lilla Hjärtat i sin säng. Hon ska sova över här och låta föräldrarna få en välbehövlig sovmorgon. Farmor vaknar ju ändå tidigt, om än inte lika tidigt som Lilla Hjärtat.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...