2013-04-22

Oset - en oas

Klicka gärna på bilden, så blir den större.
Söndagen bjöd också på ett milt och skönt vårväder. Sonen Pe och jag tog en promenad runt Oset, Örebroarnas oas beläget vid sjön Hjälmaren. Nu hade även omkringliggande gärden bildat sjöar, där gässen och sothönorna simmade omkring. Här och där utspelade det sig högljudda svartsjukedramor, där inkräktare och oönskade uppvaktande gåskarlar skrämdes på flykten.

Den röda stugan på bilden kallas Erik Rosenbergs stuga. Erik Rosenberg, 1902 - 1971, har betytt mycket för den svenska ornitologin och för Oset. Det är nog mycket på grund av hans insatser som örebroarna har sitt fågelparadis på bekvämt cykelavstånd från centrum.

Den här bilden är suddig, men jag tycker ändå att den är värd att tittas på. Det är Sonen Joys katt Ramses sedd uppifrån. Det är en ståtlig och panterlik hankatt, som är mycket värdig och social. Han hälsar alltid välkommen i tamburen när man kommer.

Idag, måndag, har jag varit på information om släktforskning. Det var Ewa på biblioteket som berättade och inspirerade. I eftermiddag ska jag välja en tavla, eftersom jag vunnit 12:e pris i det sista konstlotteriet på jobbet.

Det är kyligare och råare väder idag, så jag är nöjd med att ha hunnit vara ute så pass mycket i helgen.

Ha en skön vecka!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Morron ! Ja vi har sett att det samlas mycket fåglar och andra djur i dom vattensamlingar som nu våren för med sig. Ha det bra !

Maggan sa...

Janne: Det är nog ovanligt mycket vatten på åkrarna i år. Trevligt för fåglarna, i alla fall.
Ha det gott!

PO66 sa...

Stilig katt men han ser både lite dolsk och lite hemlighetsfull ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...