2013-09-09

Vänskap

Åsa och jag på kyrktrappan
 - fotograf Pernilla Gäverth
Tankar om vänskap under gårdagskvällens Andrum

Något som är lika viktigt som kärlek är vänskap. Vänskapen är en form av kärlek där vi uppskattar och respekterar en annan människa och låter henne eller honom få del av våra tankar, sorger och glädjeämnen.

Vilken rikedom det är med en bästa vän, en vän hos vem du får vara dig själv helt och fullt, bli förstådd och förstå, där du kan få och ge förtroenden. Att lyssna och att dela med sig är lika viktigt. vissa perioder lyssnar du kanske mest. Under andra tider är det du som måste få ventilera det som trycker och skaver, bubblar och pyser.

"Älska mig mest när jag förtjänar det som minst för då behöver jag det bäst" är ett tänkvärt citat. Något som verkligen inte är lätt att leva upp till.

"I nöden prövas vännen" är ett annat talesätt, som vi nog alla känner igen oss i. Antingen har vi varit den där vännen som lyssnat till oändliga klagovisor, vi har tröstat och peppat och ändå har kompisen trillat ner i samma nerkörda hjulspår om och om igen. Eller så har vi varit den som känt sig totalt övergiven när något jobbigt inträffat. Att mötas av ett likgiltigt: - Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, när det ända jag vill är att någon ska lyssna utan att komma med pekpinnar eller goda råd. Men när vi kommer vidare, lämnar dessa stunder bakom oss, då stärks vänskapsbanden.

Lyckliga dig som har goda och fina vänner, riktiga vänner. Vänskap och kärlek är rikedom att vårda och vara rädd om.
Anemon från septemberträdgården

2 kommentarer:

b_lenalindgren@gmail sa...

Så sant och fint! Du har fått lyssna på mina klagovisor många gånger! Tack för att du finns! Lillasyster L

Maggan sa...

Käraste Lillasyster L! Du finns alltid i mitt hjärta och jag är glad att vi har så fin kontakt. Tänker aldrig på våra samtal som klagovisor!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...