2019-04-02

Blindstyre


Trots uppmaningen i Nerikes Allehanda verkade inte Örebroarna ha mött upp med sina kompostpåsar på Järntorget för att hjälpa till med Open Art-installationen. Jag gick förbi där vid elvatiden och såg bara den svarta jättelika gummiankan. Aha, var det första april igår, säger du!

Jag hade tid hos optikern, där jag gått sedan 1983 då jag fick mina första linser. Sedan dess har mycket vatten flutit i Svartån. Linsgurun har gått i pension och nu är det yngre förmågor som tar hand om ruljangsen.

Jag såg dåligt när jag gick in där, men det känns som jag såg ännu sämre när jag gick därifrån. Optikern provade och provade. Vad står det på nedersta raden? Hur jag än försökte, så kunde jag inte lista ut vad det stod. Jag ville ju så gärna göra honom glad, men det var suddigt hur många glas han än provade. Sämst blev det när jag fick prova de nya linserna. Vänster lins hamnade i höger öga och tvärtom. Efter en lång tid vacklade jag ut i vårsolen med nya linser och med en ny tid bokad till om två veckor,


Med hjälp av mina läsglasögon som jag hade i handväskan, kunde jag i alla fall läsa prislappar och handla lite förnödenheter. Lunchen blev en galette med lax med utsikt över Våghustorget. Och sedan tog jag tåget hem igen.


En ny dag randas. Undrar vad man ska ta på sig?

2 kommentarer:

epsilon sa...

Hahaha - bra aprilskämt i Na. Annars skämtas det ju inte så mycket numera, kanske för att tillvaron blivit alltmer absurd. Varje skämt överträffas lätt av verkligheten.
Vad beträffar optiker så kan man ju inte nöja sig med rookies om de inte behärskar verksamheten. Jag rekommenderar min optiker, han är kunnig och jättetrevlig.

Maggan sa...

epsilon: Tack för tipset! Funderar på att skaffa mig en "second opinion".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...