2019-06-02

Hemligt och nostalgiskt - tredje resan i maj


Den tredje resan i maj hade ett hemligt mål. Vi åkte tillsammans med SPF denna gång och hade inte en susning om vart vi skulle. Chauffören åkte några varv med oss i rondellen innan den rätta riktningen blev klar. Vi åkte först österut.

Efter fikastoppet på en grön äng drog sig bussen söderöver och hamnade så småningom i Rejmyre. Den purfärske VDn för glasbruket, Ulf Rosén, stod på trappen och tog emot. Han hade tillträtt sin tjänst bara kvällen innan. Men han hade många erfarenheter av bruket sedan tidigare.

En av oss fick prova att blåsa tillsammans med den erfarne glasblåsaren. En liten puff i en form blev en vacker skål. Själv köpte jag med mig en röd ljuslykta som minne av besöket.

God mat fick vi på golfrestaurangen vid Vreta och sedan besökte vi ett väldigt speciellt ställe. Kornettgården. Man blev helt överrumplad av nostalgi. Rum efter rum inredda som frisörsalong, musikaffär, speceributik, café, hattaffär, till och med en pressbyrå allt i 50- och 60-talsstuk. Kolla in länken så förstår du.

I Brunneby handlade vi med oss lite läckerheter innan vi drog hemåt.

Den här buketten står och doftar på köksbordet. Den fick jag av A som plockat den åt mig när hon hörde att jag inte haft tid att hitta några liljekonvaljer ännu. Så väldans glad jag blev!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...