2020-05-19

Klarsynt

I A från A-sunds trädgård

Naturen gör sitt bästa för att kompensera för den tråkiga Coronan. Häggen blommar i skogsbrynet bakom huset. Små försynta penséer sticker upp sina huvuden i gräsmattan, som skulle behöva en omgång till av gräsklipparen. Igår planterade Maken och jag smultron- och jordgubbsplantor och blåbärsbuskar i pallkragarna, för att barnbarnsflickorna ska ha något gott att mumsa på i sommar.

Jag hade en avtalad tid med optikern i A-sund igår. Han tyckte att ögonläkarna hade varit mycket skickliga, när de opererat min gråstarr. Han var imponerad över hur väl de lyckats att pricka in rätt styrka i de inopererade linserna. Nu behöver jag bara enkla läsglasögon för att klara vardagen. Och jag som har haft linser sedan 1983 och glasögon sedan sextiotalet. Nu ser jag klart, blir nästan bländad av vårens färger, och kan inte låta bli att titta på alla detaljer och läsa alla skyltar. Nu ser jag förstås även spindelväv och dammtussar mycket bättre!

Efter besöket hos optikern hälsade vi på hos kompisen A och satt en stund på trätrappen och filosoferade. Roligt att ses, även om det blir kort. I hans trädgård växer bland annat ett gammalt äppelträd. Äppelblom är bland det vackraste jag vet!

PS: Jag har fått en så fin hälsning av en bloggvän som nyligen flyttat till trakten. Blev så glad!

6 kommentarer:

epsilon sa...

Grattis! Att slippa glasögon är väl inte så dumt antar jag. Ska man kanske vänta på att få lite grå starr då? Och nu ser du våren med nya ögon.

Bloggblad sa...

Härligt att det blev så bra! Jag vande mig snabbt vid hur ljust och klart allt blev. Jag trodde att det skulle räcka med läsglas, tyckte att jag superskarpt, men jag har ett litet brytningsfel som optikern ville korrigera. Jag är helt tagen av att det gick att se ännu bättre! Dessutom trivs jag bra med att slippa ta av och på som jag gjorde under starrtiden. Sen tycker jag att de nya glasögonen är så snygga! Min optiker åker på mässor och tar bara hem ett par av varje ...

Helt fantastiskt! Tänk om de hade kunnat operera så snabbt och lätt när mamma fick grumlig syn och inte kunde brodera längre...

Äventyret framtiden sa...

Grattis säger jag i min tur, dock lite sent påkommet men ändå!
Jag ser bra på långt håll men på nära håll krävs läsglasögon. Tillsvidare använder jag Uffes men ska förstås ha mina egna när det så är dags. Först kontroll hos doktorn och sedan optiker efter ett antal veckor. Men otroligt är det att man kan få sin syn tillbaka på det här sättet. Underbart helt enkelt.

Maggan sa...

epsilon: Helt och hållet slipper jag inte glasögon. De måste på näsan när jag ska läsa, böcker och innehållsförteckningar.

Maggan sa...

Bloggblad: Jag tänker också på mamma och på mormor, som båda hade dålig syn. Att den här möjligheten skulle dyka upp i framtiden kunde de nog aldrig tänka sig. Fantastiskt!

Maggan sa...

Pettas: Jag har kunnat klara mig med billiga läsglasögon (10:- - 20:-), men har nu, efter sex veckor, skaffat några riktigt snygga hos optikern. Jag ser på världen med helt annan blick nu. Kan inte låta bli att läsa alla skyltar och spana efter fåglar i träden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...