2020-05-13

Snö i maj

I natt snöade det och marken var vit när vi drog upp rullgardinen. Men nu några timmar senare har snön som tur är smält undan. Det ligger bara ett tunt flor i skogsbrynet.

Kom att tänka på min gamla vers som jag skrev som tonåring. Det förekom snö i maj redan då!

En dag i maj blev allting vitt
Då skar det till i hjärtat mitt
och ögat ville tåras.

Förut var allting hoppfullt grönt
och solen värmde mig så skönt
och folket sa: Det våras!

Men nu en vind så isigt kall
den sveper runt bland björk och tall
och blommorna de fryser.

Jag häller hett te i min kopp
och tänker: Kanske än finns hopp?
Så hostar jag och nyser.

Här är en bild från maj 2014 när jag hälsade på PO66 i södra Frankrike. Där fanns det så pass mycket snö att jag kunde kasta en snöboll! Fast det var ju högt uppe bland bergen, förstås.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...