2021-02-14

Med hjärtat i halsgropen på Alla Hjärtans dag


Det blev ingen fredagsutflykt i veckan, men däremot en härlig tur idag i solskenet. Det är bäst att passa på när solen flödar och det är alldeles lagom kallt. Vi styrde kosan mot Tivedsbygden. Långt därute på Undens is satt ett gäng pimpelfiskare, jag zoomade in så mycket jag kunde för att fånga dem på bild.  Längre bort var sjön helt öppen. 

Vi åkte genom den lilla byn Sannerud med sina faluröda hus, stengärdsgårdar och vita stenkyrka. Guldkorset på kyrktornet reflekterade solens strålar. Hemma igen åt vi resterna av gårdagens Ratatouille, idag ännu godare när den hade fått stå och "gosa till sig", som TV-kockarna brukar säga. Kålrabbi är ju jättegott, har jag just upptäckt!

Istället för att göra en utflykt på fredagen var vi på begravning för min goda väns pappa, en så fin och vänlig man som vi har haft glädjen att få träffa många gånger. Akten inleddes med mitt favoritstycke, Air av Bach, mjuka pulsslag framförda på cello och orgel. Det stora kyrkorummet i Finnerödja fylldes sedan av Ave Maria, sjungen av en man med en stor röst. Stunden blev vacker, innerlig och högtidlig. 


Här ovan är bilder från veckan som gått, vecka 6 anno 2021. Nyinköpta gardinlängder från Kupan (à 20:-/st), matbröd som Maken bakat, söndag vid Unden, kvällssol genom mitt fönster och sedan dagens outfit med hjärtat från Venedig i halsgropen.

Saknar mina barnbarn!



2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Hur folk vågar sig ut på isen förstår jag inte... På Bråviken brakade en skridskoåkare rakt igenom förra veckan, vindbrunnar syns ju inte alltid, och hade turen att en van och välutrustad pimplare satt alldeles i närheten och kunde dra upp den blöte.

När vi gick runt Rosenkällasjön i lördags var det massor med folk ute på isen, fast det såg ut som fuktiga stora fläckar på flera ställen. Vi gick bara ut 2 meter och tänkte sitta på en stock som låg över isen. Dottern gick fram mot stocken, när hennes sambo kom nära brakade det till alldeles väldigt och ett stort sjok gav med sig och sjönk. Det gick nog mot botten, alltså bara någon decimeter, de blev inte blöta men chockade av braket. Och maken och jag skrattade hejdlös - vilket vi inte gjort om det varit ett riktigt "genombrott".

Maggan sa...

Bloggblad: Här har det också varit massor med folk ute och promenerat och åkt bil. Läste i tidningen att två bilar gått igenom isen, men att de lattjande killarna klarat sig. Huvva!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...