2021-02-26

På andjakt


Det är fredag idag och SMHI utlovade sol och värme (+ 10 grader minst) = utflykt. Vi packade en termos kaffe och smörgåsar i bagen. Jag tog även med en tjock brödkaka, som jag köpte men som inte fallit oss på läppen. Men man ska inte kasta mat. Och är man pensionär, ska man mata änder! Eller hur? 

Så jag tog med mig sagda brödkaka i hopp om att hitta på några hugade änder.

Första stoppet var vid norra änden av Toften, där hade isen gett vika. Ute på sjön satt det ändå pimpelfiskare, som syntes som små svarta fluglortar bara. Men inga änder. Jag kastade ut några smulor för att väcka intresse. Men nej, ingen and gav sig till känna.

Efter att vi själva fikat, drog vi vidare in i Värmland. Vid den vackra stenbron i Åtorp spejade jag ivrigt efter änder. Men intet andliv i sikte! Vidare in i Västergötland mot Gullspång, jag höll utkik genom bilfönstret utan att få napp. Mycket vackert såg vi efter vägen, men inga änder.

Det hela slutade med att jag klev av hemma vid vår egen stenbro över Lassån. Där hittade jag fyra änder, två hannar och två honor, som gladligen jagade brödsmulorna som virvlade i det strömmande
vattnet.

Sedan blev det apostlahästarna hemåt, behövde mer steg för statistiken.
Mission completed!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...