2015-03-06

Sjönära


Vårsolen lyser in genom fönstret (som behöver putsas!). Maken håller datakurs för Tivedsdamer, så det är bara jag och Katten hemma. Snart är det bara Katten.

Jag häktar på mig min röda duffel och tar kameran över axeln. Carpe diem!

På skumpiga vägar tar jag mig fram till ett fågelparadis i hopp om att få se ett fiskgjusebo. Men fiskgjusen har nog flyttat. Jag kan i alla fall inte upptäcka något bo.

En liten fågel sitter i ett buskage i solskenet och sjunger så att bröstet vibrerar. Högt ovanför mitt huvud passerar ett plan och ritar långa vita streck på den blå himlen.

Sjön ligger blank, delvis täckt av tunn is. Bakom ruggarna kan man skönja de blå bergen. I en solig backe ligger en väldig myrstack. Myrorna har sjötomt, ett perfekt läge. Undrar om de har vaknat än?

Ha det gôtt!

2 kommentarer:

Andra året i Hjo sa...

Myrorna är ett bra vårtecken, men har inte sett några än. På söndag kanske de vaknar.
Trevlig helg!

Maggan sa...

Andra året i Hjo: Vi får hoppas på det! Du tittar väl på Vasaloppet på söndag? Johan är ju med där.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...