2019-04-25

Blåst och blommor på Askersundsmarken


Sicken blåst! Häftiga vindilar rörde upp det torra ytskiktet på den nyplöjda åkern och skickade det tvärs över vägen till grannens åker. Sikten blev obefintlig och jag fick tvärbromsa, där jag var på väg med mina väninnor till den årliga vårmarknaden i Askersund.

På marknaden smällde och fladdrade det i de tältdukar som fortfarande satt uppe. Försäljarna höll krampaktigt fast marknadsstånden så att de inte skulle flyga iväg. Ballongerna ryckte och slet i sina förtöjningar.

Jag hade två ärenden förutom marknadsbesöket. Dels skulle jag prova ut linser hos optikern och dels skulle jag hämta beställd bok i bokhandeln. Men sedan blev det minsann ost och en handväska också och blommor hos trädgårdsmästaren.

På Café Garvaregården slank vi in och tog en kaffe och en smaskig citronpaj, sött och syrligt. Mmm! Hemvägen gick över skogen, förbi vitsippsbackar, ljusgröna fält och röda stugor. En lång bit var grusväg, så nu är en biltvätt verkligen behövlig. Är det regn på väg?


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...