2021-12-27

Året som gått - vad hände år 2021?

Ja, vad händer bakom knuten? Bild från gård på Närke-slätten i somras.

Det har blivit dags att summera året som gått ur mitt eget perspektiv. Som vanligt har jag stor hjälp av min dagbok, som jag skriver i varje morgon. Om vi trodde att vi skulle bli befriade från coronapandemin under 2021, då trodde vi fel. Under våren fick vi vara sparsamma med de sociala kontakterna, men under sommar och höst lättade det för att stramas åt igen i slutet av året. Vi fick våra tre vaccindoser mot Covid-19, och dessutom influensavaccin och TBE-vaccin. Så vi är väl besprutade.


Under hösten har jag jobbat en dag i veckan på Röda Korsets second hand-butik Kupan, det har varit roligt att vara igång igen. Jag har bidragit med artiklar i Sydnärkenytt och i Bodarne-Magazinet och jag har varit kyrkvärd och körsångare. Några utlandsresor har det inte blivit, men däremot utflykter i närområdet. Vi kunde äntligen genomföra en länge emotsedd kusinträff i Uppland och så kryssade jag på Ålands Hav vid två tillfällen under senhösten.

Här nedan punktar jag lite av vad som hänt, både i det lilla och i det stora. Märkvärdigt vad mycket som hinns med, även om det är ett pandemiår. Det blir extra många böcker lästa, förstås. Jag har hunnit med 57 stycken om man räknar med den jag just nu läser, Fädernas missgärningar. Men jag har valt ut en bok per månad, en bok jag gillade bäst.

Januari

Solnedgång vid Sågkvarn

  • Maken konvalescent efter operation i mellandagarna
  • Minus 19 grader den 15 januari
  • Trumpanhängare stormade Capitolium, fem döda.
  • Var kyrkvärd digitalt.
  • Semlor
  • Tagoxen sjöng vårsånger på morgonen den 31 januari.

DVD: Chernobyl
TV:     Stjärnorna på slottet
Bok:    Där kräftorna sjunger

Februari

Kvistbro kyrka i vinterskrud

  • Problem med svullna fötter och ben. 
  • Tränat med Sofia
  • Utflykter till Kvistbro, Åtorp, Sannerud
  • Varg synlig mitt på dagen i Nyhammaren
  • Lagat god mat: laxpudding, zucchinigratäng

Film:     Fyra minuter
TV:        På spåret och Tunna blå linjen
Bok:      Allt jag fått lära mig av Tara Westover

Mars

Utflykt till Getaryggen, Tived


  • Utflykter till Tiveden, Viby och Stora Hammarsbron
  • Promenader i närområdet
  • Melodifestivalen vanns av Tusse med "Voices"
  • Gratulerade Pe på hans födelsedag utomhus - kyligt
  • Köpte nya gardiner
  • Koltrasten sjöng den 18 mars

Netflix:    En lämplig ung man - indisk serie
TV:          Vinterstudion
Bok:         Knappt en droppe blod - mysdeckare av Carin Hjulström

April

Magnolian blommade i Stadsparken, Örebro


  • Ensamma om påskalammet i år
  • Snökaos Annandag Påsk
  • Vaccinerad med Astra Zeneca den 15 april i Karlskoga, lite febrig en dag efteråt
  • Årets första fjäril var mörk.
  • Maken berättade om Junker Jägare för SPF-medlemmar i Vitsand.
  • Underbar vårmorgon i Örebro Stadspark

TV:    Snöänglar
Bok:   Rotvälta av Tove Alsterdal

Maj

Gullvivsbacke vid Oxaryggen

  • Söndagslunch i solen vid Tiveds Lanthandel, god lammkorv
  • Vårutflykt till Trystorp med Joy och Eli
  • Morsdagsfirande hemma i trädgården med Pe, Em och LL
  • Gökotta vid Borasjön, gudomligt vackert
  • Fin vän gick bort i cancer.

TV:      Eurovision, Italien vann och Tusse kom 14:e
Bok:    Kafka på stranden av Haruki Murakami

Juni

Blomsterskörden på min 70-årsdag

  • Köpte Robban, robotgräsklipparen, i Rönneshytta
  • Finlands vita ros blommade ovanligt rikligt
  • Min 70-årsdag var den varmaste dagen sedan 1947! 33 grader Celcius, trädgårdsparty med familj och vänner
  • Regeringskris, Lövén avgick som statsminister
  • Midsommarafton för oss själva hemma
  • Release-party för boken om BAW i Nalavi

TV:  EM-fotboll
Bok: Mitt liv som scengångare av Björn Skifs 

Juli

Tivedspôjkera spelar på Norrqvarn

  • Göken gol som besatt flera morgnar i juli.
  • Fikastunder med vänner vid Sockenstugan
  • Succé för Tivedspôjkera vid spelningen på Norrqvarn vid Göta Kanal
  • Värmebölja, över 30 grader, men badade bara två gånger ändå
  • Besök av barndomsvänner till Maken och av barn och barnbarn vid flera tillfällen
  • Otäcka översvämningar i Tyskland och Belgien

TV:  OS
Bok: En evighet från dig - Jenny Colgan

Augusti

LL klättrar i klosterruinen vid Ramundeboda
  • Kräftskiva hemma med familjen och utflykt till Sockenstugan
  • Började jobba på Kupan igen
  • Skyfall
  • T-S och jag till Örebro och såg utställning på slottet om svenska drottningar
  • A bjöd på lunch på Hembygdsgården i Askersund
  • Släktträff i Uppland, träffade morbror Bengt för första gången sedan -70-talet

TV:  OS (handboll, fotboll, stav, diskus)
Bio: Sista brevet till min älskade
Bok: Många lögner små - Annica Estassy

September

Barndomsvännen på besök, vi skålar för våra 70 årsdagar

  • Ve och jag plockade lingon, det fanns det gott om.
  • Gick på festival Tiveden Americana
  • Linedansen, bokcirkeln och körövningarna satte igång
  • Lennart Palm föreläste om vad som fanns i kistorna i gravkapellet vid Borasjön
  • Gjorde utflykter med vänner
  • Barndomsvännen kom och vi firade att vi känt varandra i 70 år, visade Närke-slätten och Tiveden

TV: Det sitter i väggarna och Sveriges starkaste familj
Bio: The Father
Bok: Under nio nätter av Denise Rudberg

Oktober

Ramundeboda kyrka i höstsolens sken

  • Ljusfest i Dammtorp
  • Sönerna hjälpte till att skörda vindruvorna
  • Kålpudding
  • Såg Forever Piaf på Göta Lejon
  • Informationskryssning med Cinderella i sällskap med MÅ
  • Familjelördag med firande av Eli, Halloween

TV: Så mycket bättre
Bio: Lena om Lena Nyman
Bok: Den franska fotografen

November

Julskyltning på Frölunda Torg, syster S sitter i vagnen

  • Mårten Gås-middag hemma hos oss
  • Magdalena Andersson valdes till statsminister, men avgick samma dag för att komma tillbaka senare
  • Göteborgvistelse, besökte både T-S och syster S (shopping, italiensk bistro, adventsmys, kusinträff)
  • Adventssånger med kören

TV: På spåret
Bok: Jag kan ha fel av Björn Natthiko Lindeblad

December

Vårt hus i gryningen på julafton 2021 och LL som tomteflicka

  • Åkte på julbordskryssning med Cinderella i sällskap av B-I
  • Sjöng med Bodarnekören på äldreboenden
  • Festligt 60 års-kalas på Käglor och Käk
  • A från A-sund här på lunch och Alfapet
  • Julbord med ESC också på Käglor och Käk, jag fixade tipsfrågor
  • Härligt julfirande med familjen hemma hos oss

Bio: Stålsystrar, burlesk finsk film
TV: Bonde söker fru
Bok: Fädernas missgärningar av Åsa Larsson

Nu återstår det bara att önska er

Ett riktigt Gott Nytt År!

1 kommentar:

epsilon sa...

Ett annorlunda år har det ju varit men ändå bra.
Vi visste ju inte i januari att vi skulle få tre
sprutor och det mått av frihet vi ändå har idag.
Håller tummarna för att 2022 bara kan bli bättre-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...