2020-09-19

Receptet på smördegssnurror


Det här behövs:

En rulle smördeg (jag hade färsk)

Spenat 250 gram (jag hade fryst hackad)

Ost 200 gr (jag hade en rulle getost)

Lök 1 st (jag hade rödlök)

Vitlöksklyftor 2 st

Peppar

Flingsalt

Ägg 1 st

Så här gjorde jag:

Fräste spenaten i smör för sig och löken och vitlöken för sig och blandade sedan ihop dem i en panna.

Skar bort det vita "skalet" på getosten, delade den i mindre bitar, mosade och pepprade den. Blandade i den i den avsvalnade spenatröran.

La ut fyllningen på hela smördegsplattan, rullade ihop den från långsidan och skar 1 cm tjocka bitar. La rundlarna på smörpappersklädd plåt. Penslade med uppvispat ägg och strösslade på flingsalt. 

Gräddade i mitten av ugnen 225 grader 15 - 20 grader.

Det blev jättegott! Passar till förrätt för fyra personer eller som lite fredagsmys för bara 2 - 3.

Prova!

1 kommentar:

epsilon sa...

Det måste ju testas. Både gott och nyttigt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...