2020-09-29

Se med mig mot bleka, blåa skyn

Duva på Styrsö 2013 Foto: M Swenson

I många år åkte min kompis CN och jag till bokmässan i Göteborg och bodde på vackra Styrsö på helgen. Kontrasten mellan halvdagen i minglet med böcker och kändisar på mässan och friden och havsluften på ön var slående. Bilden ovan är från hemresedagen i september 2013, då vi drack morgonkaffet på balkongen i Halsvik och hade en åskådare sittande på telefonledningen framför oss. 

Åskådare hade även min käre svåger K-O igår, då han berättade om Dan Andersson och sjöng hans vemodiga, vackra visor. 

Kurt-Ola Lindgren framför visor till gitarr.

Han började med Gässen flytta:

... Gå och drick en fläkt av höstens vindar
Se med mig mot bleka blåa skyn
Kom och stå med mig vid hagens grindar
När de vilda gässen flyga över byn

Och sedan blev det kaffe med hembakt kaffebröd, som flinka damer fixat. Populärast är ju lotteriet, som gav en bra slant till Världens Barn.


Förresten, nu är keramikskålen hemma, den som jag köpte på Karlskoga Konsthall. Nu står den i hyllan, med locket på.


Nu lägger jag också locket på!

Adjöss!

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Fint fångad fågel!
För rätt många år sedan, -04, när jag var i Loussastugan, berättade guiden om bakgrunden till den sången, om brodern som blev svårt mobbad och hur Dan försökte trösta honom ” när att leva är att stenar bära...” ungarna la stenar i broderns ryggsäck bl.a. sen dess har den fått en ny innebörd för mig.
Jag var i stugan två gånger, faktiskt, även en gång under tidigt 80-tal. Båda gånger sjöng trubadurer Dans sånger, och båda gånger blev jag rörd till tårar.

Maggan sa...

Bloggblad: Tack för din kommentar som ger ytterligare en förståelse av Dan Anderssons texter. Jag ska berätta den vidare till min käre svåger som kan lägga med den i sin berättelse.<3

Bloggblad sa...

Just den informationen om den sången... den tog mig! För den gärna vidare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...